דעות וסיפורים

דעה - יום שלישי אנחנו בקלפי, איזה פתק יביא לגליזציה?

בחירות

שתפו למשפחה וחברים
שגם הם יוכלו להנות מקריאת הכתבה

אז ביום שלישי, ה-17 בספטמבר 2019 אנחנו נעמוד בתורים ארוכים בקלפי רק כדי לשים חתיכת נייר במעטפה ואת המעטפה בקופסת קרטון. אך הלוואי שזה היה כל כך פשוט.
בטור דעה זה, אני הולך לסקור את שני הגושים וכמה מפלגות עיקריות ואת עניין הלגליזציה שבהן. כמובן שכל מה שמופיע פה בטקסט יש לקחת בעירבון מוגבל, כי זאת בסך הכל דעה אחת מיני רבים.

גוש הימין

אז בגוש הימין קרו כמה אירועים שאמורים לכאורה להבטיח לנו לגליזציה של קנאביס רפואי במידה והליכוד ירכיבו את הקואליציה הבאה. אני אעשה תזכורת קצרה:
מפלגת זהות רכבה בהתחלה על הגל של לגיליזצית הקנאביס הרפואי והבטיחה דברים מפה עד להודעה חדשה. לאחר שפייגלין, יושב ראש מפלגת זהות הבין שאין לו סיכוי לעבור את אחוז החסימה הוא החליט לחבור לליכוד בתמורה לליגליזציה רפואית של קנאביס:

יחוקק חוק "לגיליזציה לחולים" שיתיר רגישת קנאביס לצרכים רפואיים לפי קביעת הרופא המטפל
הסעיף בהסכם זהות-הליכוד המפרט על הדרישה ללגליזציה של קנאביס רפואי

בטלוויזיה זה נראה נחמד הסעיף הזה, אבל בואו נעבור עליו רגע ליותר פרטים. בהסכם כתוב שהחוק יתיר רכישת קנאביס לצרכים רפואיים לפי קביעת הרופא המטפל, מכל ספק מורשה בארץ ובחו"ל.
הבעיה העיקרית עם מה שכתוב, זה שאפשר להגיד שזה בדיוק מה שקורה עכשיו, ואם זה לא מה שקורה עכשיו אז קשה מאוד להבין למה הכוונה. נכון להיום ישנם לא מעט רופאים אשר מוסמכים לתת קנאביס רפואי, ויש לא מעט ספקים מורשים שאפשר לקנות מהם. ככה שמה שכתוב פה, זה קצת מזכיר את זה:

"ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה ותעשה את מיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, תוך הבנה ברורה שלא ייעשה דבר שעשוי יהיה לפגוע בזכויותיהן האזרחיות והדתיות של הקהילות הלא-יהודיות הקיימות בפלשתינה, או בזכויות ובמעמד המדיני מהם נהנים היהודים בכל מדינה אחרת."

מי שלא הבין את ההקשר כנראה פספס משהו בשיעורי היסטוריה, אבל לא קריטי מדי, נתקדם הלאה בהבנה של ההסכם של זהות והליכוד.

נכון להיום השותפים הטבעיים של בנימין נתניהו, יושב ראש מפלגת הליכוד הינם החרדים, הדתיים, הכהניסטים והשמרנים. ומה משותף לכל המפלגות האלו? כולן נגד לגליזציה של קנאביס, לכן כולן יסרבו להסכם קואליציוני שיכיל דרישה כלשהי ללגליזציה יותר רחבה של קנאביס גם אם הוא רק למטרות רפואיות.

ככה שלדעתי, גוש הימין הוא בכלל לא אופציה בכל מה שנוגע ללגליזציה של קנאביס.

גוש השמאל-מרכז

אמנם בגוש השמאל-מרכז, הדעות יותר סטטיות בנוגע ללגליזציה ולא נעות הרבה כמו בגוש הימין. ידוע לדוגמה שהמחנה הדמוקרטי ("מרצ") תומכים בלגליזציה. ומניסיון העבר ידוע שיאיר לפיד, השני ברוטציה במפלגת כחול לבן נגד לגליזציה. אבל בסופו של דבר, אין הרבה התנגדות ללגליזציה בגוש השמאל-מרכז, ככה שעדיף להסתכל לתוך המפלגה הגדולה בגוש - כחול לבן.

כחול לבן לא מזמן פרסמו הודעה שהם תומכים בלגליזציה במודל קולורדו. אך לפרסם דבר כזה פחות משבוע לפני הבחירות, יוצר תחושה של ניסיון לספין תקשורתי שיביא עוד כמה מנדטים מהסטלנים, ככה שסיכוי לא רע שזה לא יקרה או יקרה במודל שמרני מאוד.

בנוסף לכך, נכון לכרגע לפי הסקרים, עושה רושם שממשלת שמאל-מרכז תהיה חייבת להיות עם חרדים או עם ערבים, שבשני המקרים מדובר במפלגות שמרניות שלא יסכימו בכל כך קלות ללגליזציה.

לכן, לדעתי, גוש השמאל-מרכז עלול להביא ללגליזציה, שזה כבר יותר טוב מגוש הימין. ככה שבמחשב אסטרטגית, בסופו של דבר, אני מציע להצביע למחנה הדמוקרטי ובכך גם לחזק את גוש השמאל-מרכז וגם לחזק מפלגה שתומכת בלגליזציה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן